Nowa lekcja z historii dla klasy 6.
Temat: Księstwo Warszawskie – powtórzenie wiadomości.
Obejrzyj film:
Temat: Księstwo Warszawskie.
Temat: Legiony Polskie we Włoszech.
Cele lekcji:
- kiedy powstały Legiony Polskie we Włoszech,
- jakie były losy polskich legionistów,
- kto i kiedy stworzył polski hymn państwowy.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz
lub wklej notatkę.
Po trzecim rozbiorze Polski
1795 r., mieszkańcy dawnej Rzeczypospolitej stali się poddanymi państw
zaborczych. Obowiązywały ich prawa państw zaborczych, byli
zobowiązani do służby wojskowej i płacenia podatków. Grupa
patriotów udała się na emigrację.
Utworzenie Legionów Polskich:
a. grupa emigrantów
zaproponowała Francji tworzenie wojska polskiego,
b. w 1797 r.
otrzymali zgodę na tworzenie Legionów we Włoszech,
– Legiony Polskie we Włoszech
liczyły ok. 7 tys. żołnierzy,
– dowódcą Legionów Polskich
został gen.
Jan Henryk Dąbrowski,
– Legiony Polskie podlegały
rządowi Republiki
Lombardzkiej,
– walczyły przeciwko Austrii
w czasie tzw.
wojny włoskiej.
Legioniści nosili
mundury z polskimi symbolami i obowiązywała komenda w języku polskim. Obowiązywały
zasady
republikańskie:
– szanowano godność żołnierzy,
– oficerowie byli wybierani
przez żołnierzy,
– żołnierze mogli awansować
bez względu na pochodzenie,
– zaniechano stosowania
upokarzających kar.
W latach 1797-1801 walczyły we
Włoszech przeciwko Austrii. Po zawarciu pokoju francusko-austriackiego w 1801 r.
część legionistów została wysłana na San Domingo. Legionom nie udało się
wywalczyć niepodległości Polski. Część legionistów wykorzystała swoje
doświadczenia w późniejszych walkach o niepodległość. W 1797 r. Józef Wybicki
napisał Pieśń Legionów Polskich we Włoszech. Pieśń
Wybickiego jako Mazurek Dąbrowskiego obecnie jest hymnem Polski.
Temat: Upadek Napoleona.
Cele lekcji:
- jaki był przebieg wyprawy Napoleona na Rosję,
- dlaczego wielka Armia Napoleona poniosła w Rosji klęskę,
- jak doszło do upadku cesarza Francuzów.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę.
W 1812 r. wybuchła wojna z Rosją. Główną przyczyną wojny było łamanie przez Rosję blokady kontynentalnej Anglii. Wielka Armia Napoleona Bonaparte, która liczyła ponad 400 tys. ruszyła na Rosję.
Przebieg wyprawy na Rosję:
– zdobycie Smoleńska,
– bitwa pod Borodino i odwrót armii carskiej,
– wkroczenie do niebronionej Moskwy.
Car Aleksander I nie zamierzał podpisać pokoju. Armia Napoleona nie miała zapasów koniecznych do przetrwania bardzo mroźniej zimy. Napoleon zarządził odwrót, który zamienił się w zagładę armii, a sam opuścił wyniszczoną armię i wrócił do Paryża. Rosja, Prusy, Austria, Wielka Brytania i Szwecja zawiązały koalicję przeciwko Francji. Napoleon po powrocie organizował nową armię,
a decydująca bitwa rozegrała się pod Lipskiem w 1813 roku. Bitwa pod Lipskiem przeszła do historii jako "bitwa narodów" i zakończyła się klęską armii francuskiej. W bitwie poległ książę Józef Poniatowski. Po przegranej bitwie Napoleon Bonaparte został zmuszony do abdykacji i zesłany na wyspę Elbę.
Temat: Epoka
Napoleon Bonaparte.
Cele lekcji:
- w jakich
okolicznościach Napoleon Bonaparte przejął władzę we Francji,
- jakie
reformy w państwie wprowadził Napoleon Bonaparte.
Przeczytaj
temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę. Praca domowa. Korzystając z
infografiki s.197 z podręcznika odpowiedz w zeszycie na pytanie 1. Proszę tej
pracy nie odsyłać.
Rządy
dyrektoriatu ustanowione we Francji w 1794 roku po upadku jakobinów zmagały się
z kryzysem gospodarczym. W tym okresie Francja nadal była w stanie wojny z koalicją państw
europejskich: Austrią, Prusami, Rosją i Wielką Brytanią. Walki toczyły się
między innymi na terenie Włoch, gdzie sławę zyskał generał Napoleon Bonaparte.
W latach 1796 – 1797 wygrał wiele bitew i zmusił Austriaków do kapitulacji. Napoleon
wrócił do Francji i w 1799 dokonał zamachu stanu. Sam został dożywotnim
pierwszym konsulem.
Dokonał
licznych reform :
1. Kodeks Napoleona (1804r.) - prawa i
obowiązki obywateli,
2. Reforma administracyjna kraju
(departamenty i prefektury),
3. Unormowanie stosunków z kościołem
katolickim (konkordat z 1801 roku).
Koronował
sie na cesarza Francuzów 02.12.1804 roku w Paryżu.
W 1805 r.
wybuchała wojna Francja została zaatakowana przez Wielką Brytanię, która stała
na czele koalicji antyfrancuskiej, w której uczestniczyli Austria i Rosja. Pod
Austerlitz w 1805r. armia Napoleona rozbiła połączone wojska austriackie i
rosyjskie. Bitwa ta zmieniła istniejący porządek w Europie.
Nowe wiadomości z historii – klasa 6.
Temat: Republika francuska.
Cele lekcji:
- w jakich okolicznościach doszło do ustanowienia Republiki Francuskiej,
- na czym polegały rządy terroru sprawowane przez jakobinów
- czym charakteryzowały się rządy dyrektoriatu.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę.
1. Obalenie monarchii:
a. w 1972 r. Francja znalazła się w stanie wojny z Francją, Austrią i Prusami,
b. we wrześniu 1792 r. parlament francuski zniósł monarchię i ustanowił republikę,
c. w styczniu 1793 r. Ludwik XVI został ścięty na gilotynie.
2. Terror jakobinów:
a. sytuacja republiki francuskiej po ścięciu Ludwika XVI pogorszyła się,
– do wojny z Francją przystąpiły nowe państwa,
– w kraju zapanowały drożyzna i głód,
b. w zagrożonej Francji w 1793 r, władzę przejęli jakobini,
– przywódcą jakobinów był Maksymilian Robespierre,
– jakobini powołali specjalny sąd – Trybunał Rewolucyjny,
– Trybunał Rewolucyjny skazał na śmierć na gilotynie ponad 30 tys. osób,
– okres rządów jakobinów nazywany jest Wielkim Terrorem.
3. Rządy dyrektoriatu:
a. krwawe rządy jakobinów zostały obalone w lipcu 1794 roku,
b. przywódcy jakobinów wraz z Robespierre'em zostali skazani na śmierć,
c. w 1795 r. została uchwalona nowa konstytucja:
– władzę wykonawczą sprawował pięcioosobowy dyrektoriat,
– prawo głosowania przysługiwało wszystkim obywatelom płacącym podatek,
– prawo do piastowania urzędów mieli tylko zamożni,
– została zachowana większość praw,
– konstytucja z 1794 r. umocniła pozycję polityczną burżuazji.
Temat: Rewolucja francuska.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz lub wklej notatkę. Praca domowa wykonaj ćw. z lekcji bez tego gwiazdką. Proszę tej pracy nie odsyłać.
w Deklaracji praw człowieka i obywatela.
Temat: Powtórzenie wiadomości z działu V.
Cele lekcji:
- powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu V.
Przeczytaj i przepisz lub wklej notatkę. Praca domowa.
Wykonaj ćwiczenia od 1do7 z podręcznika str.182. Odeślij (zdjęcie lub praca w Wordzie) na e – maila borowska.ura@gmail.com do dnia 04.05.2020r. Praca
będzie oceniana jak odpowiedz na powtórzeniu wiadomości.
Temat: Powstanie kościuszkowskie i trzeci rozbiór Polski.
Praca domowa.
Przeczytaj „Akt ogłoszenia powstania kościuszkowskiego” i odpowiedz na pytania do tekstu
źródłowego. Proszę tej pracy nie odsyłać.
Temat: Sejm Wielki i Konstytucja
3 maja.
Cele lekcji:
- jakie były najważniejsze
postanowienia Konstytucji 3 maja,
- dlaczego doszło do konfederacji
targowickiej i co było jej skutkiem,
- jakie terytoria Rzeczpospolita
utraciła po drugim rozbiorze.
Przeczytaj temat lekcji i przepisz
lub wklej notatkę. Praca domowa – przeczytaj tekst źródłowy „Konstytucja 3
maja” ze str.171 i odpowiedz na pytania do tekstu w zeszycie .Proszę tej pracy
nie odsyłać.
Obejrzyj link na temat
Konstytucji 3 maja:
Sejm Wielki (Sejm Czteroletni)
obradował w latach 1788-1792. Sejm Wielki rozpoczął swe obrady 6 października 1788 roku. Sejm zwany jest również Sejmem
Czteroletnim, gdyż obradował przez 4 lata (dwie kadencje). Marszałkiem tego
sejmu został Stanisław Małachowski. Po zawiązaniu konfederacji na sejmie
obowiązywała zasada większości głosów, a przewagę zdobyli zwolennicy reform.
– zwiększył
liczebność wojska,
– uchwalił
prawo o miasta, zwiększające prawa mieszczan.
Najważniejszym
dziełem Sejmu Wielkiego było uchwalenie Konstytucji 3 maja. Autorzy projektu
konstytucji:
– Stanisław Małachowski
(marszałek sejmu),
– Ignacy Potocki,
– Hugo Kołłątaj.
Zmiany
ustrojowe wprowadzone przez Konstytucję 3 maja:
– znosiła wolną elekcję i ustanawiała dziedziczność tronu
polskiego,
– znosiła liberum
veto,
–
wprowadzała zasadę trójpodziału
władzy,
–
ograniczała prawa szlachty-gołoty,
– zwiększała
prawa mieszczan,
– obejmowała
ochroną prawną chłopów.
Przeciwnicy
konstytucji zawiązali konfederację targowicką – 1792. Targowiczanom udzieliła
pomocy caryca Katarzyna
II.
Przywódcy
konfederacji targowickiej:
– Stanisław Szczęsny Potocki,
– Franciszek Ksawery
Branicki,
– Seweryn Rzewuski.
Wojna w obronie Konstytucji 3
maja – 1792 r. Do Polski wkroczyła armia carska w celu
przywrócenia dawnego porządku.
Wojska
polskie stoczyły dwie duże bitwy:
– pod Zieleńcami
pod dowództwem księcia
Józefa Poniatowskiego,
– pod Dubienką
pod dowództwem gen.
Tadeusza Kościuszki.
Na pamiątkę
zwycięstwa pod Zieleńcami Stanisław August Poniatowski ustanowił Order Virtuti Militari. Ze względu na przewagą armii carskiej król postanowił skapitulować
Drugi rozbiór Polski – 1793
r.
- Prusy
zabrały Wielkopolskę, część Mazowsza oraz Gdańsk i Toruń,
- Rosja
zabrała ziemię białoruską, ukraińską i Podole.
Sejm
rozbiorowy w Grodnie – 1793 r.
- zatwierdził
drugi rozbiór Polski,
- unieważnił
Konstytucję 3 maja,
- przywrócił
dawne zasady ustroju Polski (m.in. liberum veto i wolną elekcję).
Zwolennicy
Konstytucji 3 maja musieli udać się na emigrację.
....................................................................
Nowa lekcja z historii – klasa 6.
Temat: Kultura polskiego oświecenia.
Cele lekcji:
- jak król Stanisław August Poniatowski wpłynął na rozwój kultury polskiej,
- jakich zmian dokonano w szkolnictwie w epoce stanisławowskiej,
- architektura i sztuka klasycyzmu w Polsce.
Przeczytaj temat lekcji zapisz lub wklej notatkę. Jeśli potrafisz wykonaj ćwiczenia z lekcji w zeszycie ćwiczeń. Proszę tej pracy nie odsyłać.
Obejrzyj link do lekcji: https://www.youtube.com/watch?v=Z_QtaWC4Xnk
Oświecenie – okres w kulturze charakteryzujący się szybkim rozwojem nauki (wiek rozumu).
Duży wpływ na rozwój kultury i nauki oświecenia w Polsce miał król Stanisław August Poniatowski. Sam król był inicjatorem wielu działań:
– Obiady czwartkowe były to spotkania artystów i uczonych, które odbywały się na Zamku Królewskim w Warszawie lub w Łazienkach Królewskich. Król zapraszał na nie poetów, publicystów i filozofów. Prezentowali oni nowe utwory i dyskutowali nad projektami reform,
– Stanisław August Poniatowski otaczał opieką artystów i wspierał ich finansowo (mecenat kultury). Sprowadził do Polski wybitnych artystów i malarzy Bernardo Belotto, zwany Canaletto i Marcello Bacciarelli. Przebudował Łazienki Królewskie w Warszawie, a także kolekcjonował obrazy, rzeźby, stare monety i medale.
– Król 1765 założył i wspierał finansowo “Monitor” (tygodnik, który szerzył tolerancję religijną i wspierał rozwój nauk przyrodniczych),
– 1765 założył Szkołę Rycerską (Korpus Kadetów; szkoła dla przyszłych oficerów armii, ale jednocześnie liderów życia społecznego w duchu oświecenia),
– Założył Teatr Narodowy (rozkwitł pod kierownictwem Wojciecha Bogusławskiego).
Architektura okresu oświecenia.
W pierwszej fazie oświecenia powstawało wiele budowli w stylu barokowym. Za czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego zaczął upowszechniać się styl klasycystyczny.
Cechy charakterystyczne klasycyzmu:
– harmonia i symetria,
– wzorce antyczne (odwzorowanie architektury starożytnej Grecji i Rzymu: kolumny, kopuły, rzeźby i płaskorzeźby jako część architektury),
– statyczność, spokój i umiar,
– przekazywanie idei oświecenia w treści dzieł,
– operowanie kształtem zamiast barwą,
– budowle na planie koła lub prostokąta, wejście w formie kolumnowego portyku z tympanonem,
– symboliczne dekoracje nawiązujące do antyku (hełmy i tarcze wzorowane na rzymskich i greckich, postacie mitologiczne),
– duże, jasne pomieszczenia (duże okna, białe ściany, płaskie sufity),
– ogrody krajobrazowe (sprawiające wrażenie naturalnych, ale z elementami małej architektury, w tym sztucznymi ruinami).
Przykłady sztuki klasycystycznej:
1) architektura:
– “Pałac na wodzie” w Łazienkach Królewskich w Warszawie,
– Ewangelicki kościół św. Trójcy w Warszawie,
– Teatr Wielki w Warszawie,
– Park Arkadia koło Nieborowa.
2) malarstwo:
– Obrazy Warszawy (Bernardo Belotto zwany Canaletto),
– Obrazy historyczne (Marcello Bacciarelli),
– Sceny rodzajowe (Piotr Norblin).
W 1773 roku sejm powołał Komisję Edukacji Narodowej. Przejęła on prowadzanie szkół po zakonie jezuitów, zlikwidowanym przez papieża. Komisji podlegały odtąd wszystkie szkoły w kraju – od szkół parafialnych do uniwersytetów.
............................................
Historia nowe wiadomości - klasa 6 (01.04.2002r.)
Temat: Pierwszy rozbiór Polski
Cele lekcji:
- jakie reformy przeprowadził król Stanisław August Poniatowski,
- dlaczego doszło od konfederacji barskiej i jakie były jej skutki,
- jakie terytoria Rzeczpospolita utraciła po pierwszym rozbiorze.
Przeczytaj temat lekcji zapisz lub wklej poniższą notatkę.
Praca domowa – opisz w zeszycie obraz „Upadek Rejtana” str.161
( zwróć uwagę na opisy postaci historycznych umieszczone pod
opis obrazu i referat na temat „Stanów Zjednoczonych” do dnia 07.04.2020r.
Koronę otrzymał dzięki poparciu carycy Katarzyny II.W kraju popierało
go stronnictwo Familii. Król był zwolennikiem reform i w początkowym
go stronnictwo Familii. Król był zwolennikiem reform i w początkowym
okresie rządów udało mu się dokonać wielu zmian w polityce wewnętrznej
państwa:
– reforma finansów – wprowadzenie nowych monet,
– ujednolicano system miar i wag.
Pod naciskiem Rosji uchwalono w Rzeczypospolitej podstawowe zasady
być bez jej zgody zmieniane:
– prawo wypowiadania posłuszeństwa królowi.
Część szlachty sprzeciwiła się działaniom Rosji i zawiązała
Konfederację barską (1768-1772).
– ingerowanie Rosji w sprawy wewnętrzne,
– sprowokowanie przez Rosję konfliktu wyznaniowego,
– opór wobec polityki Stanisława Augusta Poniatowskiego.
– konfederaci podjęli walkę z wojskami carskimi i królewskimi,
– konfederaci podjęli nieudaną próbę porwania Stanisława Augusta
Poniatowskiego,
– po przegranej część konfederatów musiała udać się na emigrację.
Pierwszy rozbiór Polski – 1772 r.
Ziemie zabrane przez zaborców:
– Rosja zagarnęła wschodnie obszary Polski,
– Prusy zabrały Pomorze Gdańskie i Warmię,
– Austria otrzymała południową Małopolskę.
Na żądanie państw zaborczych został zwołany tzw. sejm rozbiorowy:
– zatwierdził zabory,
– jednym z posłów, którzy sprzeciwili się postanowieniom sejmu
rozbiorowego był Tadeusz Rejtan,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz