Język polski

Dla tych, którzy nie mogą uczestniczyć w lekcjach on-line.



Lekcja 151 
 
Temat: Jak napisać list oficjalny?
Czytamy Informację na str.299 i piszemy w punktach po kolei co powinien zawierać taki list  porównujemy to z przykładowym tekstem na stronie 390
 Robimy zad 1 str.300-  przepisujemy do zeszytu zwroty które mamy wskazać
Robimy zad 3 str.301 podobnie jak poprzednio oraz zad 4 wpisując po dwa argumenty wymyślone przez siebie do zeszytu
Praca domowa
ćw. 6 strona 301 oraz 2 s.142 i 4 s.144 z ćwiczeniówki
W przyszły wtorek nie ma zajęć bo jest rada

150 Lekcja

Temat: Poznajemy różne typy zdań złożonych
Czytamy Nową wiadomość s.286 wypisujemy rodzaje zadań z przykładami i wykresami.Robimy zad1,2,3 s.287
Praca domowa
Ćw.4 s287 podręcznik oraz 10 i 11 s.60 ćwiczeniówka

149 Lekcja

Temat:Jak rozpoznać zdania złożone współrzędnie i podrzędnie?
Czytamy przypomnienie s.283
 Pamiętajmy w zdaniu złożonym współrzędnie oba zdania składowe są od siebie niezależne, natomiast w zdaniu złożonym podrzędnie jedno ze zdań zadaje pytanie (jest to zdanie nadrzędne) a drugie na niego odpowiada (jest to zdanie podrzędne)
Robimy ćw.1 i 2  oraz 4  s 284 
Praca domowa
zad.5 s.284 oraz zad.3 i 4 s.57 ćwiczeniówka

148 Lekcja

Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie mitu? 
Czytamy wiadomości na s.269 i przepisujemy informacje z niebieskiego tła po prawej stronie, następnie czytamy przykładową pracę na s.270
odpowiadamy krótko na zad 3 s,270
Praca domowa
ćw. 7 i 8 s.271
147 Lekcja
Temat: O wielkiej sile miłości w micie o "Orfeuszu i Eurydyce"
Czytamy tekst s 260-263
Wykonujemy ćw.2 s 263
Praca domowa
ćw,7 i 9 s.263 i uczymy się opowiadać mit.

146 Lekcja
Temat:Poznajemy losy Prometeusza i Odysa
Czytamy mit s.256-258 i odpowiadamy na pytania 1 i 2  s.258 ( uczymy sie opowiadać mit. i wiadomości o mitach i mitologii)
Czytamy kilka słów o bohaterze ze s. 264 oraz wiersz "Odys" s.264-265 Odpowiadamy na zad.1 i 3 s 265
 Praca domowa
ćw.3 i 8 s.258 (ćw. 7 na "6") oraz ćw.2 i 7 s.265


15.05.( piątek)
Klasa VI 
145 Lekcja
Temat:Czego uczą przypowieści "O talentach" i "O pannach roztropnych i nierozsądnych?

Czytamy przypowieść s. 254 i odpowiadamy pisemnie na pytania 1,2,5 s. 255
Czytamy przypowieść o pannach początek s.255 i odpowiadamy pisemnie na zad.1 i 2 s.256
Praca domowa
ćw. 7 i 8 oba pisemnie s.255 i ćw. 4 s.256 uczymy sie opowiadać te przypowieści
12. 05. (wtorek)

Temat: Poznajemy wybrane przypowieści z Nowego Testamentu.

Czytamy i przepisujemy Nową wiadomość na s.251
Czytamy "Przypowieść o siewcy"
Robimy zad. 3 s.251 i pisemnie ćw. 4 s. 252
Następnie czytamy przypowieść "Miłosierny Samarytanin"
Odpowiadamy na zad.3 s. 253
Praca domowa 
Uczymy się opowiadać obie przypowieści oraz ćw. 6 s.252 i ćw. 6 s.253
Przypominam wszyscy przesyłają 2 wpisy z pamiętnika i lekturniki za kwiecień
143 Lekcja
Temat: Najpowszechniejsze motywy biblijne w naszej kulturze.

Oglądamy ilustracje na str.244 i wypisujemy w słupku wyrażenia: zakazany owoc, rajskie życie, czuć się jak w raju, raj utracony obok nich podajemy co znaczą we współczesności
Czytamy i oglądamy strony 248-249 Odpowiadamy na pytania z zadań 1 i 2 str,250
Wykonujemy zad.4 str 250
Praca domowa
Zad. 5 str.250 i nie zapominamy o zadaniu z pamiętnikiem na 12.05 (wtorek)

5. 05. (wtorek)
142 Lekcja 
Temat: Poznajemy cechy pamiętnika na przykładzie "Pamiętników Adama i Ewy" M. Twaina.
Czytamy tekst str. 145-246 i na tej podstawie robimy ćw. 3 i 4 str.247
Przepisujemy Nową wiadomość str,147
Praca domowa
Wybieramy 2 dni z okresu od 1 do 8 maja  i robimy z nich wpisy pamiętnikowe ( w zeszycie) pamiętamy o opisaniu nie tylko wydarzeń,ale też swoich uczuć i myśli z nimi związanych. Prace przesyłamy na 12 maja.
28.04 (wtorek)
141 Lekcja
Temat: Co było na początku- stworzenie świata według Księgi Rodzaju i wiersza J. Kulmowej : "Człowiek żeby patrzał".
Czytamy teksty strony 238-241 Z opisu stworzenia wypisujemy co stworzył Pan Bóg w poszczególne dni tego trzeba się nauczyć 
Robimy ćw.2 s240 wypisujemy przykładowe zdanie i odpowiadamy na kolejne pytania z tego ćwiczenia
Przepisujemy Nową wiadomość ze strony 241 i uczymy się po co stosuje się powtórzenie
Praca domowa
ćw, 5 s.241 i ćw. 2 s.242
Lekcji w piątek nie ma bo jest święto państwowe


140 Lekcja
Temat: Utrwalamy poznane zasady interpunkcji w zdaniach pojedynczych
Przepisujemy Przypomnienie ze strony 232 bez przykładów i robimy w zeszycie  ćw, 1  s. 232
Potem przepisujemy Przypomnienie na stronie 233 bez przykładów  i robimy zad. 2 s. 233s.   
Praca domowa
 ćw, 4 podręcznik strona 233 oraz ćw. 1,2,3, str.107 ćwiczeniówka i 4 s.108 ćwiczeniówka

139 Lekcja 
Temat: Wyrazy poza związkami w zdaniu i obowiązujące ich zasady interpunkcji.
Przypominamy sobie rodzaje związków w zdaniu str 230 i nazywamy związki
wesołemu chłopcu
przyglądam się ciekawie
przyglądam się chłopcu
 Czytamy nową wiadomość na stronie 231 i przepisujemy do zeszytu  wszystko co jest przy ostatniej kropce 
Patrzymy do zad 5 s.231 zwracamy uwagę jakimi znakami interpunkcyjnymi oddzielamy  wyrazy poza związkami w zdaniu od reszty zdania.
 Najczęściej jest to przecinek. Gdy wyraz jest w środku zdania wydzielamy go przecinkiem z obu stron.
 Gdy na początku, tylko z jednej. Po przecinku resztę piszemy małą literą . w przypadku wyrazów będącym wykrzyknikami ( patrz - Nowa wiadomość) i wyrazów wołaczy możemy je oddzielić znakiem wykrzyknika. Wtedy następny wyraz musimy napisać wielką literą to ważne i trzeba zapamiętać
Praca domowa 
zadanie 3 str 54 i 4 str.55 z ćwiczeniówki

17.04.(piątek) 2020 

138 Lekcja
Temat : " Hobbit czyli tam i z powrotem" przykładem powieści fantasy.

Przepisujemy  Przypomnienie str 214 dodając ,że świat przedstawiony przypomina czasy średniowiecza
Następnie  przepisujemy Nową wiadomość str 215 w temacie lekcji podkreślamy te wyrazy,które stanowią podtytuł.
Robimy ćw,11 str 215

Praca domowa 
Na podstawie fragm. tekstu str 211-213 oraz ćw. 4 str 214 zrób opis przeżyć Bilba podczas pierwszej wizyty pod Samotną Górą. Możesz przypomnieć sobie " Jak opisać przeżycia wewnętrzne" s,70-71 w podręczniku; praca powinna liczyć przynajmniej 80 słów.

A także ćw,12 str 215 Trzeba uwzględnić wszystkie informacje jakie powinny znaleźć się w zaproszeniu.

..........................................................................................................................................
7 kwietnia (wtorek)
Lekcja 137
Temat: Jaki był Bilbo Baggins - charakterystyka
Omawialiśmy na lekcji wydarzenia jakie rozegrały się 
pod Samotną Górą i powrót hobbita do domu. 
a także odpowiadaliśmy na pytania 1,2,3 ze s.210 na samym dole.
 Te odpowiedzi musicie zapisać w zeszytach i przesłać 
z charakterystyką Bilba do mnie 
Przypominam w charakterystyce uwzględniamy 
Przedstawianie postaci nie tylko imię i nazwisko, informacje o wyglądzie
 ( wzrost i inne typowe dla hobbita cechy) charakter na początku historii i te cechy, które ujawniły się w trakcie przygód  razem z przykładami, a na końcu ocena postaci
Nie mnie niż półtorej strony!
Następna lekcja odbędzie się dopiero 17 kwietnia w piątek po świętach, bo są ferie. 
Prace proszę przesyłać do środy 15 kwietnia żebym miała czas na sprawdzenie
Życzę wszystkim zdrowych i spokojnych świąt .
 Małgorzata Juszczak.

LEKCJA  136
Temat: Jakie związki tworzą między sobą wyrazy w zdaniu?
Czytamy przypomnienie ze str.229 w podręczniku - łącznie z przykładami. Jeśli ktoś ma zeszyt z ubiegłego roku warto tam zajrzeć do tematów gdzie robiliśmy wykresy zdania pojedynczego.
Następnie na wzór przykładu z Przypomnienia Wykonujemy zad. 1 ze str.229 w podręczniku, a ze związków wyrazowych w 2 ćw. odtwarzamy zdanie i zapisujemy je w zeszycie.
Potem czytamy Nową  wiadomość na str 230 i przepisujemy (bez podanych przykładów do zeszytu)
Uwaga! moje wyjaśnienie: związek zgody - oba wyrazy zgadzają się co do liczby i rodzaju, a często nawet co do przypadka Popatrzcie na podane przykłady
 Związek  rządu pierwszy wyraz wymaga od drugiego wystąpienia w określonym przypadku np sprzątam - kogo? co? pokój. szafę śmieci i tak dalej
Związek przynależności  dotyczy wyrazów z który drugi jest nieodmienny więc nie może zgodzić swojej formy z wyrazem pierwszym, ani wystąpić w wymaganym przypadku 
Praca domowa
ćw, 2 str.53 w ćwiczeniówce prace przesyłacie do mnie do wtorku

31.03.wtorek
Temat: Przygody w czasie wyprawy do Samotnej Góry.
Piszemy
1. Przygoda z trollami.
2.Wizyta u Elronda.
3.Napad goblinów i pojedynek Bilba z Gollumem na zagadki.
4.Niezwykłe właściwośći znalezionego pierścienia.
5.Uratowanie przez orły.
6. Wizyta w domu Beorna.
7. Niebezpieczna wyprawa przez Mroczną Puszczę.
8. Ucieczka z niewoli u leśnych elfów.
9. U stóp Samotnej Góry.

Praca domowa
Wybieramy jedną przygodę i dokładnie ją opisujemy- przynajmniej 1 strona Prace przesyłamy do piątku.
Pozdrawiam Małgorzata Juszczak

 
27.03. piątek Co już wiemy o wypowiedzeniach?
Czytamy przypomnienie s. 227 podr.
Robimy zad.1 s.227 potem 2 s.228 i 4 s.228- do tego zadania czytamy przypomnienie z tej samej strony. Jako praca domowa wykonujemy ć, 3 całe A,B,C,D s.50 - zeszyt ćwiczeń
Lekcję jutrzejszą zamieszczę jutro. Bardzo proszę prześlijcie mi zdjęcia z tego tematu i pracę domową do czwartku. Małgorzata Juszczak.



Ponieważ zajęcia przez komputer będą według planu dopiero w piątek,
musimy do tego czasu zrealizować następujące tematy:

Lekcja 133
Temat:Z wizytą w Szerokim Świecie.
Temat dotyczy tego jak wyglądał świat poza Shire i kim byli jego mieszkańcy, dlatego wykorzystując treść lektury zrobicie ćwiczenie 3 na samej górze strony 210. Nie rysujcie tabelki.Piszecie Hobbici i po dwukropku w słupku wymieniacie kolejno wygląd, zachowanie zajęcia , relacje z innymi dodając do tego wiadomości, tak samo z innymi mieszkańcami.
Zadanie 4 spod tabelki wykonujemy na oddzielnej kartce( może być z bloku lub zwykła ksero, rysunek kolorujemy kredkami lub pastelami)
  Prace przesyłamy jak poprzednio. 
Uwaga! Będą wybiórczo oceniane. Przesyłamy do 20.00 w czwartek. 
Nieprzysłanie pracy w tym terminie będzie traktowane , 
jako brak pracy domowej, za co są konsekwencje w postaci 1.  


Wcześniejszy materiał malgojusz@gmail.com
Zadania dla wszystkich klas są wyznaczone na ten tydzień. Ich wykonanie będzie sprawdzone.
Termin wykonania do godz. 20 w piątek 20 marca.
Pozdrawiam serdecznie
Małgorzata Juszczak


  Lekcja 132 temat: J.R.R. Tolkien jego dzieło i nasze pomysły. Żeby ten temat zrobić musicie oczywiście mieć już przeczytaną lekturę. Czytamy strony 208-209 z podręcznika i odpowiadamy na pytania 1-5 s. 209. Ponadto kończymy ćwiczenia ze stron 206-207 oraz uzupełniamy ćwiczeniówkę z tematu Pisownia ę,ą, om, on, em, en

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz